Paradentose (parodontose)

Paradentose er en betændelsestilstand i tandknoglen. Hvis der i en længere periode har været betændelse i tandkødet, som ikke er blevet behandlet, kan det sprede sig til tandknoglen, som herefter begynder at blive nedbrudt. Derfor er det vigtigt at blive behandlet for paradentose i tide, da det i sidste ende kan føre til, at kæbeknoglen forsvinder helt, så tanden bliver løs og skal fjernes.

Man kan undgå paradentose ved at være omhyggelig med mundhygiejnen – tænderne skal børstes grundigt, og det tilrådes at bruge tandtråd, tandstikker eller mellemrumsbørste. Hos nogle patienter er resistensen mod bakterier lav, så der let udvikles paradentose, mens andre stort set er helt immune over for sygdommen. En dansk undersøgelse har vist, at omkring 12 % af befolkningen har paradentose i større eller mindre grad.

Det er som regel din tandlæge, der opdager, hvis du har paradentose, da symptomerne ikke viser sig, før tilstanden er omfattende. Derfor er det vigtigt med de regelmæssige tandeftersyn, så din tandlæge kan være opmærksom på betændelsestilstande, der kan udvikle sig til paradentose.

Har du fået paradentose, kan tandlægen behandle sygdommen ved en grundig udrensning af tandkødslommerne samt en tandrodsrensning. I nogle tilfælde kræver denne behandling lokalbedøvelse, og i særligt alvorlige tilfælde kan det være nødvendigt med et mindre kirurgisk indgreb.

Paradentose benævnes somme tider parodontose, men der er tale om samme betændelsestilstand.