Rodbehandling

Det er nødvendigt med en rodbehandling, når tandnerven på en eller anden måde er blevet beskadiget, enten fordi der er gået betændelse i nerven, eller fordi den er død.

Årsagen er ofte den, at et cariesangreb eller en knækket tand ikke er blevet behandlet, hvorefter betændelsen er trængt helt ned i tandens nerve.

Men det kan også skyldes andre forhold, f.eks. en tand, hvor der tidligere er lavet en stor fyldning, og nerven har taget skade, eller en tand, der har været udsat for et hårdt slag eller stød, et såkaldt traume, så nerven har mistet blodforsyning eller er blevet blottet.

Du opdager som regel betændelse i nerven som smerter i tanden, når du tygger, men i tilfælde af en kronisk betændelse kan smerterne udeblive, og betændelsen kan kun opdages ved en røntgenundersøgelse. I alle tilfælde er det vigtigt, at tanden bliver behandlet, da en ubehandlet betændelse kan forårsage betændelse i tandknoglen og dannelse af en tandbyld.

En rodbehandling foregår ved, at tandlægen borer sig adgang til nerven gennem tanden, så rodkanalen kan renses for bakterier, og nerven fjernes. I nogle tilfælde er der behov for en rodspidsbehandling, hvis betændelsen har bredt sig helt ned i tandroden. I alle tilfælde er det ikke ukompliceret at få foretaget en rodbehandling, og det er heller ikke sikkert, at betændelsen er helt væk efter første behandling.

Behandlingen afsluttes med en fyldning eller en krone, alt afhængig hvor stor defekten har været. Det er især, hvis tanden er svækket efter behandlingen, at udbedringen foretages med en krone.