Tandlægeskræk

Tandlægeskræk opstår som regel i barndommen, og desværre afholder det mange fra at gå til tandlægen, så der opstår en øget risiko for mange af de kendte tandsygdomme. Derfor er det vigtigt at få behandlet sin tandlægeskræk. Tandlægen kan hjælpe ved at tilbyde forskellige former for bedøvelse, men du kan også selv gøre noget.

Her er følger en lille guide, som forhåbentlig kan hjælpe dig med at slippe af med din tandlægeskræk:

Erkendelse: Giv dig selv lov til at være bange. Det er ikke nogen skam at være bange for at gå til tandlægen – det er der mange, der er, og du behøver ikke skjule din angst. Sig til dig selv, at det er okay at være bange for at gå til tandlægen.

Forudsigelighed: Sørg for at tale med din tandlæge om, hvad der skal ske. Fortæl om din tandlægeskræk, og stil krav til, hvad der skal foregå, og i hvilket tempo behandlingen skal forløbe. På den måde sker der ikke noget uforudsigeligt, og du behøver ikke være bange for, at der sker noget, du ikke selv er herre over.

Udtryk: Fortæl, når det gør ondt. Det er ikke rart for dig at skulle bide smerten i dig, og desuden vil det hjælpe din tandlæge at vide, hvornår det gør ondt. Ved at give udtryk for smerten hjælper du din tandlæge med at gøre behandlingen mere smertefri – til gavn for jer begge.

Tilvænning: Væn dig til at gå til tandlægen. Ved at gå ofte til tandlægen – i starten gerne med 3-4 måneders mellemrum – normaliserer du situationen, og ligesom sceneskræk bekæmpes ved at stå ofte på en scene, lærer du langsomt dine tanker, at det ikke er nogen farlig situation.

Og som sagt tilbyder din tandlæge bedøvelse – både lokalbedøvelse og fuld narkose ved især kirurgiske indgreb – og det kan medvirke til at reducere din tandlægeskræk. På den måde lærer din krop, at det ikke gør ondt, og næste tandlægebesøg er mindre skræmmende.

Hvis du synes, det er svært selv at arbejde med din tandlægeskræk, kan du opsøge en psykolog, som kan hjælpe dig med at arbejde med din fobi. Det er der intet som helst unormalt ved – som sagt lider en stor del af befolkningen af tandlægeskræk, men heldigvis kan den reduceres eller bekæmpes helt.